I 1990’erne skete der et radikalt skift i den måde, som folk så på deres elskede hundekammerater. Hunde blev ikke længere kun betragtet som kæledyr eller som rene vagtdyr – de blev fuldgyldige medlemmer af familien. Folk begyndte at behandle deres firbenede venner med den samme kærlighed og hengivenhed, som de viste mennesker, og gav dem ofte overdådige gaver og dyre behandler. I nogle tilfælde havde hundene endda deres eget værelse i deres ejers hjem eller kørte i bilen sammen med dem.
Dette skift gik også ud over den måde, hvorpå folk så på ansvaret for deres kæledyr – kæledyrsejerne følte sig mere ansvarlige for deres hundefamiliemedlemmers sundhed og velbefindende. Med denne øgede bevidsthed fulgte forbedrede standarder for pleje, f.eks regelmæssige dyrlægebesøg og vaccinationer, bedre ernæring og en mere aktiv livsstil. I 1990’erne skete der en revolution i den måde, hvorpå hunde blev behandlet, og deres plads som elskede familiemedlemmer blev cementeret i de kommende generationer.
Dette skift i holdningen til ejerskab af kæledyr havde også en indvirkning på kæledyrsindustrien. Virksomhederne begyndte at udvikle produkter, der specifikt havde til formål at gøre livet nemmere og mere behageligt for kæledyrsejere, lige fra stilfulde senge til interaktivt legetøj.